Декларация към НС за обсъждане на проектозакона за образованието

гост

/ #97 Re:

2012-02-23 08:53

#1: - Аз съм завършил професионална гимназия и от този проект не разбрах какви са степените, които могат да се завършват в училищното образование, кога ще започва и кога ще завършва обучението. Единственото, което ми стана ясно е, че еднаквата общообразователна подготовка за всички ученици е само до 7 клас (с една година по-малко) и след това се прилагат учебни планове с тясна специализация. Това увеличава неравнопоставеността на учениците. Известно е, че учениците от професионалните училища показват много по-ниски резултати на външните оценявания и това е така, защото учебните им часове са много по-малко. А сега пък и по-малко цяла учебна година! Ако целта на общите текстове е да се създадат тесни специалисти още в училищна възраст за сметка на общообразователната подготовка, то това никак не е добре. Това си е старата система  и с нищо не помага на непрекъсната необходимост да овладяваш компетенции и да надграждаш знания през целия живот.Аз нося на гърба си негативите й и се се боря с тях вече 10 години! Вместо да се увеличат възможностите, като се увеличат годините в основното образование, то е измислен някакъв първи гимназиален етап, чиято образователна цел въобще не е ясна. Професионалното образование се нуждае от съвсем нова концепция, а зад общите текстове, според мен, се крие намерението да се съхрани сега съществуващата система в още по-лош вариант - по-малко общообразователни знания, за сметка на това по-дълъг срок на обучение (5 години и то в рамките на тясна специалност). На мен ми се струва крайно нелогично да учиш напр. за сервитьор или за монтьор толкова дълго, както и да си решил още в 7-ми клас, че твоята любима професионална област е напр. "силикатното производство".  Непрекъснато се казва, че всички нерешени въпроси са предмет на друг закон - Законът за професионалното образование и обучение. То тогава би следвало да са направени промени и в този закон и ще бъде добре, ако двата закона се обсъждат едновременно.