Декларация към НС за обсъждане на проектозакона за образованието


Гост

#101

2012-02-23 10:46

Мен ме е срам България да е на 37 място по грамотност в Европа и то само защото в Румъния има по-вече цигани! Срам ме е че ни смятат за крадци и убийци!А Вас г-н Министър?!Не може ученик без знания да минава в по-горен клас,така се стимулира мързел и невежество.Смешно е да се твърди,че оценките стресират децата.Така те няма да имат стимул да учат и се изявяват.Що се отнася до преминаването на Ресурсните Центрове към общините,ще се намали броя на обхванатите деца със увреждания.Нали грижата за тези деца беше държавна политика?Защо сега държавата абдикира от тази позиция?Ако причината е липса на средства,защо ще наливат пари в частните училища?Всяка година се увеличава броя на деца със умствена изостаналост,ДЦП и такива от аутистичния спектър.Как малките общини ще отделят средства за обучението им от специалисти?Питам:тези деца не са ли продукт на цялото ни общество?Колеги и родители замислете се над това!Г-н Министър,или не сте запознат с тази материя или някой Ви подвежда!

Гост

#102

2012-02-23 12:23

Podkrepqm q!
Просто Човек

#103 Re:

2012-02-23 12:31

#65: -  

 Влизали ли сте някога в "ПАЛАТА" на Ресурсен център, или по-точно в кабинет за работа с деца със СОП? Виждали ли сте условията създадени за пълноценна работа на децата? Ако сте коректен човек и не сте, воля Ви - не пишете непроверени и неверни неща!


Гост

#104 Re:

2012-02-23 13:12

#79: -

Само ще намалеят лапачите на пари от РЦ


Гост

#105

2012-02-23 14:09

Няма успешно интегриране на дете без ресурсен учител.

Гост

#106

2012-02-23 14:21

ЗА ДА БЪДЕ ДОБРЕ РАЗГЛЕДАН И ОБСЪДЕН ПРОЕКТА НА ЗАКОН ЗА ПРЕДУЧИЛИЩНОТО И УЧИЛИЩНО ОБРАЗОВАНИЕ Е НУЖНО ПОВЕЧЕ ТЕХНОЛОГИЧНО ВРЕМЕ.

Гост

#107

2012-02-23 14:23

Нека има повече конкретност и прозрачност!

Гост

#108

2012-02-23 16:15

...vseki proektozakon bi sledvalo da se obsujda...spora rajda istinata...!

Гост

#109

2012-02-23 18:43

Не приемам изключването на помощните училища от специалните училища. Изключването на групата деца с умсвена изостаналост от възможността им за обучение в специално училище ги дискриминира по отношение на възможността им да развият своите способности в специални училищни условия, адаптирани към техните потребности.Както децата със сензорни нарушения, така и децата с умствена изостаналост се нуждаят от по-специална подкрепа в училищна среда.Извеждането на специалните училища за деца с умствена изостаналост "извън закона" е дискриминация спрямо тях. Питам се, създателите на този проектозакон имат ли реална представа за децата с тежки и множество увреждания.Емоционално тези деца са лабилни, нуждаят се от спокойствие и тишина, което в общообразователното училище няма.Работата с тези деца изисква изключително много общуване, внимание и спокойствие.В помощните училища за деца с умствени увреждания, броят на децата в паралелката е малък и учителят обхваща всяка дете. Дори в междучасията учителите са при децата и се грижат за тях.Елиминирането на помощните училища за деца с умствена изостаналост в системата на българското образование е неразумен подход. Във връзка с представеният проект на Закона за предучилищното и училищното образование предлагам към Раздел ІІ Видове институции, чл. 43,ал.1 да се добави като т.4 за обучение и подкрепа на ученици с умствена изостаналос, с множество увреждания, с разтройства от аутистичния спектър.

Гост

#110

2012-02-23 18:57

Изцяло подкрепям петицията.Тя е много необходима и навременна.Аз съм учител с дългогодишен стаж и искренно се надявам, че най-после е дошло времето,когато и нашето професионално мнение по проблемите,касаещи образованието,ще бъде чуто.Всички искаме добра образователна система: и учители, и родители,и ученици.Впрочем,само властимеещите не желаят това и то е ясно защо.Нека да обединим усилията си и да покажем на България, че гражданската ни съвест вече се е разсънила!Да си пожелаем успех!

Гост

#111 Re:

2012-02-23 19:53

#10: -

Ресурсните центрове показаха не само добър модел, но и са от финансова гледна точка най-евтиният модел за пълен обхват на децата и учениците със СОП, дори и в най-малкото населено място.

Новият проект за закон е прекрасен, но за съжаление е неприложим за условията в нашата страна. Няма как кмета на една малка община да си позволи напрпимер за 2-ма ученика със СОП да назначи психолог, логопед, ресурсен учител, и друг специалист, ако например едно от децата е с увредено зрение. Питам как ще излезе сметката?

Това е факт при настоящата ситуация - дори и в най-малката община, всяко дете или ученик със СОП е обхванато от специалистите на Ресурсните центрове, които функционират на областно ниво.

Един кмет на малка община ще е заинтерисован ли да го направи!?

Как мислите?

А това е само едно малко "недоразумение" в този проект. Той просто е "попреписан" от законодателството на някоя богата държава или е писан от специалисти, които нямат поглед върху това, как се случват нещата в община с едно или две училища...

В този смисъл НА 100% ПОДКРЕПЯМ изказаното становище. ТОВА Е ЗА ДОБРОТО И В ИМЕТО НА ДЕЦАТА!


Гост

#112

2012-02-23 19:59

Като гледам броя на подкрепилите тази петиция и го сравня, с тази , за защита на животните се питам:
- или броя на домашните любимци е в пъти по- голям от този на децата
- или сме по- заинтересовани от правата на животните , а не за правата на децата

Гост

#113 Re: Родител

2012-02-23 20:15


Гост

#114

2012-02-23 20:52

Не само, че е малко - почти няма време за обсъждане. Някак силово излизат поредица от концепции за поредно объркване на образованието. Вижте петицията за математическите паралелки, помислете за новия хаос, който се предлага за варианти на учебниците. А защо не се споменава нищо как даваме свидетелство за образование на проблемни и изоставащи деца, които учат заедно с останалите - най-често без покритие, защото не трябва да остават в същия клас. И т.н.

Гост

#115

2012-02-23 21:08

Време е да се събудим. Решава се бъдещето на децата ни и изобщо на нацията - дали ще е трайно явление неграмотността, а може би това е целта - прост народ по-лесно се управлява, дали ще остане млад човек в тази държава???...

Гост

#116

2012-02-23 21:19

Интересно ми е до кога в тази наша заблудена държава ще рушим вече нещо създадено и утвърдено,нещо работещо и доказало се!Създадоха една институция като Ресурсните центрове,а сега някой си иска да спре една добра кауза като тяхната.Всяко мнение,че полза от тях няма е глупаво и неразумно.Няма нищо по-прекрасно от гледката на дете в нужда,което с широко отворени очи и съзнание следи всяка дума на добре подготвения,внимателен и загрижен ресурсен учител.Това са деца на нашата рържава,на нашата родина...Наши деца.До кога ще ги пренебрегваме,ще си играем със съдбата им,ще упражняваме власт и правомощия за тяхна сметка.Що за хора са това и кой им дава това право.Ние и нашата "мила родина"!!!Гордеем се с нея,правим всичко за нея,а тя ни отнема всичко.Хората губят почвата под краката си,губят сигурност и вяра в собствените си управници.Нормално ли е това и до КОГА?Аз лично живея в малка и мизерна община.И парите в нея отиват за всичко друго но не и по предназначение...Имам призив към всички.Нека не позволяваме да си играят повече със съдбата на народа си.Нека видят,че ние не сме стадо овце а умни,разумни и цивилизовани хора,които знаят правата си.Стига вече произвол!

Гост

#117

2012-02-23 21:40

Tози член от проектозакона за ресурсните центрове или по-точно за тяхното преструктуриране,съобразен ли е с нуждите на децата със СОП или обслужва нечий партиен интерес? Ресурсните центрове трябва да са под шапката на МОМН ,а не на Общините,които и понятие си нямат от ресурсно подпомагане и как се обезпечава. Г-н Игнатов, дистанцирайте закона от София и го направете работещ за България, за най-малките и отдалечени бедни общини! Разчитаме на Вас и вярваме че вси

Гост

#118

2012-02-23 22:11

Моля Ви,г-н Игнатов, не позволявайте цената на НОВИЯ ЗАКОН ЗА ПРЕДУЧИЛИЩНОТО И УЧИЛИЩНО ОБРАЗОВАНИЕ да го плащат децата с увреждания. Това са нашите деца и имат нужда от Вашето специално внимание и уважение. Не допускайте РЦ-ве да станат общински, защото там никой няма възможност да се справи с проблемите на тези деца. РЦ-ве имат 5-6г. опит и резултати вече има налице. Нормално е да има и проблеми, но те/специалистите/ знаят как да ги решат.
гост

#119 Re:

2012-02-23 22:15

#51: -

а той няма да реши, защото няма париииииииииииии


Гост

#120 Re: Re: родител

2012-02-23 23:45

#43: - Re: родител

Аз съм Зорница Стоянова и работя като психолог в РЦ- Пловдив. Пиша в отговор на мнението на родител, спрямо работата на Ресурсните центрове с убеждението, че да се говори под общ знаменател за работата на всички ресурсни специалисти е некоректно. Важно е да се говори конкретно, защото всеки РЦ има своя практика в реализацията на интегрирането на децата със СОП в масовите училища и детски градини; Допълнителната квалификация на служителите си; Осигуряването на дидактични матеряли, избрани от екипа, работещ с детето; Организиране на обучения и беседи с педагозите в "масовите" учебни заведения; Присъствия на родителски срещи и часове на класа; Психологическо, логопедично и педагогическо бследване на децата със СОП; Изготвяне на индивидуални програми и контролни механизми от страна на ръководството за изпълнението им; Индивидуална работа с логопед и психолог в оборудвани кабинети и др.

Всички тези дейности са ежедневие за ресурсните специалисти и са част от трудовата ни характеристика, независимо, че по сегашната уредба, голяма част от тях се случват в извънработно време. Предполагам, че ако сте в София, идеята да има ресурсни екипи или нещо подобно към всяко училище или детска градина , Ви се вижда възможно като реализация.

Но, да не забравяме за всички деца и родители в малките населени места, където не е възможно общината, а още по- малко училището да поддържа екипи за работа с детето със СОП. Последните години, при нас се забелязва, увеличение на родителите, които търсят подкрепа от Ресурсните центрове, за да запишат децата си в "масови" учебни заведения в селата и малките градчета. За повечето от тях, отговора получен при опит да запишат детето си е бил помощно училище, дори когато детето може да се адаптира, да учи и играе с децата в норма. Да остане в дома си, а не да живее в пансион към помощното училище, което се налага най- често заради транспортни разходи и т.н. Тези родители се нуждаят от външна подкрепа, извън детската градина, извън населеното място, дори извън семейството /много често дори бащата или дядото и бабата на детето не разбират защо то трябва да излезе от дома, "да го гледат и одумват хората"/. Този авторитет и инструментариум, като самостоятелна институция притежават ресурсните центрове.

Искам да отбележа, че аз разбирам и подкрепям работата на колегите си в помощните училища и смятам, че те имат своето място в образователната система.

Разбира се има още много работа, за да направим "невидимите" деца на България "видими". Да се случи хармонична интеграция на децата със СОП в училищата и детските градини, да се изчистят пожеланията на хартия, да се мотивира желание за екипна работа от страна на РЦ, учебните заведения, родителите, учениците и детето със СОП. Да се подкрепят педагозите с конкретна методика за работа. Да се ограничи до едно дете със СОП в група/паралелка, освен когато паралелките са недостатъчно и др.

Има много неща, които да се подобрят в случването на интегрирано образование, но нека градим, а не да рушим!

На вас, лично, като родител ще пожелая да успеете в "битката" си, да осигурите образованието и социализацията, която вашето дете  заслужава!

 

Мери Попинз

#121 Re: казус

2012-02-24 01:00

#8: kokona - казус

"Взимат пари за пкс, а работата къде е." ... и пише "Технологий", при това учител по български.  Да, и при оптимизиране на щата (сиреч съкращения) по колективен трудов договор ПКС е I-во предимство за защита и оставане. Каква квалификация? Заради намеци за ПКС и връзка с нормативите, реших да взема пета ПКС. Платих си 20 лв за кандидатстване, 45 лв за курс и 20 лв за диплома. Курса обявен 3-дневен, пускам си от отпуск, отивам за час и 15 мин ми обясниха как да си направя методичната разработка на урока, с който да се явя на изпит и с това приключи "3-дневния" курс. И какво ме научиха, как ме направиха по-добър учител. Аз и така не бях убедена, че ПКС прави по-добър професионалист учителя, сега - съвсем ме разубедиха.

Мери Попинз

#122

2012-02-24 01:14

в ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ §1. По смисъла на този закон: 11. „дете или ученик в риск” е дете или ученик: а) без родителска грижа или чиито родители са починали, неизвестни, лишени са от родителски права или родителските им права са ограничени; б) жертва на злоупотреба, насилие, експлоатация или всякакво друго нехуманно или унизително отношение или наказание в или извън семейството му; в) в опасност от увреждане на неговото физическо, психическо, морално, интелектуално и социално развитие. От "в)" излиза, че всички деца са в риск, защото са "в опасност от увреждане на психическо, морално, интелектуално и социално развитие".
Мери Попинз

#123 Re:

2012-02-24 01:54

#82: -

Трябва да се чете внимателно, не през ред.

Чл. 71. (1) Според степента училищното образование е основно и средно

(2)  Обучението за придобиване на основно образование се осъществява от I до VII клас включително в два етапа, както следва:

1. начален – от I до IV клас включително, и 2. прогимназиален – от V до VII клас включително.

(3) Обучението за придобиване на средно образование се осъществява от VIII до XII клас включително в два етапа, както следва:

1. първи гимназиален – от VIII до Х клас включително, и  2. втори гимназиален – от ХI до ХII клас включително.

Чл. 130.  (1)  Учениците,  завършили успешно  VІІ клас,  придобиват основно образование,  което се удостоверява със свидетелство за основно образование.

Чл. 131. (1)  Учениците,  завършили успешно Х клас, получават удостоверение за завършен първи гимназиален етап на средно образование,което им дава право да продължатобучението си във втори гимназиален етап на средно образование,  и на обучение за придобиване на професионална квалификация.

Селските училища, че и градските до сега основни училища, ако омат ресурси нека организират първи гимназиален – от VIII до Х клас включително. Законът дава добри възможности за бедните селски училища, стига директорите им да работят по въпроса и да направят необходимото.("В този етап не се осъществява профилиране." в 6.6.2. Първи гимназиален етап на КОНЦЕПЦИЯ ЗА ОСНОВНИТЕ ПРИНЦИПИ И ИНОВАТИВНИТЕ МОМЕНТИ В ПРОЕКТА НА НОВ ЗАКОН ЗА ПРЕДУЧИЛИЩНОТО  И УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ) След това отиват две години за придобиване на професионална квалификация, учат 2 години само в града. И родителите така ще преживяват кризата по-леко. (тя от България скоро няма да си тръгне).

Чл. 36. (1) Училищата, с изключение на духовните,  са държавни, общински и частни.

(2) Според етапа или степента на образование училищата са: 1. начални (І-ІV клас включително); 2. основни (І-VІІ клас включително);

3. гимназии (VІІІ-ХІІ клас включително);

4. обединени (І-Х клас включително);

5. средни (І-ХІІ включително).

Мери Попинз

#124 Re: Re:

2012-02-24 02:06

#27: Орлин Райков - Re:

Как родителите изхвърлени? Я пак прочетете:

Глава десета

РОДИТЕЛИ

...................

Чл. 208.  Родителите имат следните права:

1.  периодично и своевременно да получават информация за успеха и развитието на

децата им в образователния процес,  за спазването на правилата в детската градина и в

училището и за приобщаването им към общността;

2.  да се срещат с ръководството на детската градина или училището,  с класния

ръководител,  с учителите и с другите педагогически специалисти в определеното приемно

време или в друго удобно за двете страни време;

3.  да се запознаят с училищния учебен план или със съответната педагогическа

система в детската градина;

4. да участват в родителските срещи;

5.  да присъстват и при желание от тяхна страна да бъдат изслушвани,  когато се

решават въпроси, които засягат права и интереси на детето или ученика;

6.  да получават подкрепа и консултиране в детската градини или училището по

въпроси,  свързани с образованието,  с кариерното ориентиране и личностното развитие на

децата им;

7.  да избират и да бъдат избирани в Обществения съвет на детската градина или

училището;

8.  да изразяват мнение и да правят предложения за развитие на детската градина,

училището и центъра за подкрепа за личностно развитие;

9. да участват в дейности по оценяване на образователната среда на детската градина,

училището или центъра за подкрепа за личностно развитие;

10.  да правят предложения и да участват в обсъждането на учебните предмети,

модулите и формите, които училището да предлага в избираемите и факултативните учебни

часове.

...................

Просто трябва да се знаят и упражняват тези права.

Мери Попинз

#125 Re:

2012-02-24 02:11

#32: -

"От април 2010 г. с този проект обиколихме почти цялата страна, имаше кръгли маси, на които са идвали по 200-300 учители. Имаше толкова много предложения и никой не беше против. Вярно е, че имаше и големи дискусии по някои проблеми. Но гилдията чу всичките ни предложения и никъде не скочи срещу нас", защити новият закон Игнатов.

Колко време още да обсъждаме и да си чешем езици по кръгли маси и пръсти по интернетфоруми? Н е е ли време за действия!