Възражение относно въведения нов формат на удостоверенията за проектантска правоспособност на архитектите в България

Коментари

#2

Промяната е незаконна.
Промяната е ненужна.
Промяната е във вреда на практикуващите архитекти.
Промяната няма нито един смислен довод в нейна защита, а всичко с празни приказки.

Промяната в удостоверенията трябва да бъде моментално премахната, а ако УС на КАБ експериментира с тях, да работи за изцяло прмахването им като хартиен документ!

Константин Георгиев (2026-01-04)

#3

Подкрепям петицията!

Цветомир Ценков (2026-01-04)

#4

Удостоверението само по себе си трябва да е сертификат за правоспособност. Ако искате да контролирате информацията за проектите може да се измисли друг инструмент за прозрачност на договорите, който да не утежнява излишно процесите, а да бъде свързан с дигитализирането на целия проектантски процес. Борете се за електронно предаване на проекти, а не поредната затормозяваща бюрокрация.

Златка Маджарова (2026-01-04)

#10

Защото смятам, че не е сериозно това, което се случва в професионалната ни организация. Има закони и всички ние би трябвало, предвид професията си, да сме грамотни хора и да можем да ги спазваме без да влизаме в контролен режим от някого!

Симона Данкова (2026-01-04)

#13

Дори ОС на КАБ не може да приема решения в разрез със законите!

Евгени Велев (2026-01-04)

#22

Подкрепям възражението поради неправомерното изискване за предоставяне на чувствителна търговска информация и договори, което не е законово регламентирано. Считам, че новия формат създава излишна административна тежест и необоснован контрол върху свободната практика, без да защитава професионалните интереси на членовете.

Мария Грозева (2026-01-04)

#23

Абсолютно съгласна съм с написаното в петицията.

Сияна Йончева (2026-01-04)

#24

Това безумие трябва да бъде отменено!

Ивайло Неделчев (2026-01-04)

#29

Считам промяна за ограничаваща, пораждаща абсолютно излишна бюрокрация, нямаща никаква цел, освен можеби събиране на информация за неясно какви цели. За такова решение е нужно обсъждане в по-широк формат и консенсос между членовете. УС на КАБ надминава правомощичта си, като освен това поставя членовете си в неравностойно отношение - няма такова изискване за други проектанти.

Мария Стоянчева (2026-01-04)

#35

Не съм съгласна с новият формат на Удостоверението

Надя Генова (2026-01-04)

#36

Подписвам петицията, защото не съм съгласна с новия вид на удостоверенията и информацията, която е необходимо да се дава, с цел тяхното генериране. Желая възстановяване на предишния формат на удостоверенията.

Катерина Граменова (2026-01-04)

#37

Не съм съгласен с незаконните действия на едни “капацитети”. Много си повярваха…

Кирил Андонов (2026-01-04)

#50

Петицията напълно отразява моята позиция. Категорично съм против неправомерното въвеждане на новите удостоверения!

Ирина Атанасова (2026-01-04)

#53

Не одобрявам новото удоволствие

Стела Банкова (2026-01-04)

#54

Първо : удостоверението нарушава GDPR условия.
Второ:къде са устройствените планове в цялата работа?
Трето: къде е застрахователната полица към това удостоверение?
Четвърто: С цялото ми уважение, но КАБ вместо да се занимават с това как и по какъв начин да имаме уважение към професията, и как да се намали административната тежест, се занимават с неща, които по законите на пазарната икономика не са им работа, защото никой от ръководството не ми договорят обектите, нито ми вършат работата. Методиката за оценяване..ако се прилага, ще са ви достатъчни по 4-5 обекта на година, за да живеем нормално и да си следим всеки обект както трябва. Така, че докато фаянсаджията ми се изявява като архитект, строител, надзор, и все и всьо по веригата без да има съответната компетенция Ние като организация никога няма да имаме тежест.
....и т.н. проблеми да искаш!...

Костадин Маргаритов (2026-01-04)

#59

Притежавам ППП, плащам ежегодно членски внос, респективно съм в регистъра на проектанти с правомощие да проектират, което е публично достъпна информация. Ежегодното удостоверение има единствено смисъл, да спести на когото му е необходимо да си направи сам справка в регистъра. А нововъведените индивидуализирани за обект са незаконосъобразни и с явен потенциал за злоупотреба спрямо практикуващите проектанти.

Грета Милкова (2026-01-04)

#67

Подписвам, защото не е имало прозрачност и широко обсъждане на тази промяна сред членовете на КАБ. Не съм сигурна кой точно ще използва така събраната информация относно обектите. Не е редно за всеки обект допълнително да отделяме време за попълване на данни, за които няма законова обосновка и изискване. Регистрирането на договори е отделно действие и не би трябвало да е обвързано с удоствоверенията.

Аглика Костадинова (2026-01-04)

#70

Смятам, че всяка форма на доказване на ППП чрез разпечатване на Удостоверение за ПП е незаконна. Единствения начин да опазим личните си данни като проектанти с ППП и да предотвратим копирането и ползването от други недобросъвестни индивиди е, да се преустанови издаването на УПП, тъй като това може да се провери от всеки в сайта на КАБ.

Гергана Попова (2026-01-04)

#77

Управителният съвет на КАБ е превишил правомощията си, като е приел решение за въвеждане на удостоверения за проектантска правоспособност за всеки отделен обект, считано от 2026 г., което е незаконосъобразно.
Удостоверяването на проектантската правоспособност се осъществява чрез публичния регистър, който представлява достатъчно и законосъобразно средство за доказване на правото за упражняване на професията. Въвеждането на допълнителни удостоверителни документи извън предвидените в нормативната уредба не намира правно основание и представлява недопустимо разширяване на административните изисквания към проектантите.

Елисавета Георгиева (2026-01-04)

#87

Подписвам, защото смятам, че новата форма за удостоверение за ППП е незаконосъобразна и не цели да бъдат прекратени порочни практики, както се твърди. Общоизвестни са Главните архитекти, които злоупотребяват със служебното си положение както и колеги, които подпечатват проекти в разрез със Закона. КАБ не предприема никакви действия, като например тези лица да бъдат посочени на ОС и да се вземат реални мерки като отнемане на правата им. Да бъдат разгледани одобрените проекти от Главните архитекти и проектите, изработени от колеги, за които се смята, че влизат в кръга на порочно практикуващите професията.
Придобитата проектантска правоспособност не следва да бъде доказвана всяка година на база удостоверение.

Георги Михайлов (2026-01-04)

#94

Смятам , че въвеждането ми е незаконосъобразно и въведено без ясни мотиви.Мотивите за въвеждането му се основават на задължителната регистрация на договора за проектиране , а получаването му е и за обекти с не регистрирани договори.

Даниела Владимирова-Цанкова (2026-01-04)

#97

Не съм съгласна с новите правила.

Стела Трънчева (2026-01-04)

#105

Подписвам защото считам, че нововъведението допълнително ще натовари окомплектоването на един проект, ще създаде хаоос и пречки при одобряването на вече започнати проекти. Считам го за поредна административна тежест

Иван Йоргакиев (2026-01-04)

#106

Да се прекратят действията от ръководството на КАБ, които пилеят ресурс - време, енергия, човешки потенциал и усилия - на архитектите, а от там - индиректно и на професионален авторитет.

Мариела Андреевска (2026-01-04)

#108

Безсмислена административна тежест във времеви и финансов аспект. Изобщо не трябва да съществува такова удостоверение. Регистърът на правоспособните проектанти е публичен. Ако питате мен, бих предложил закриването на тази паразитна структура, която представлява посредник между дипломата и работата ми.

Айдън Гюджен (2026-01-04)

#118

Позписвам защото не съм съгласна с това допълнително изискване, което ограничава възможностите ми за упражняване на свободната професия АРХИТЕКТ, за която съм правоспособна, но нямам свободен достъп до удостоверението си!

Вилиана Цокова (2026-01-04)

#119

Подписвам се да спрем глупостта за попълване на инвеститор и обек

Лиляна Котлар (2026-01-04)

#121

Подкрепям петицията!

Иван Колев (2026-01-04)

#128

Вие работа нямате ли си, че се занимавате с глупости?

Илиян Владимиров (2026-01-04)

#136

Удостоверението за проектантска правоспособност изобщо не е мястото за въвеждане на подобна информация - то дава правото на архитекта да упражнява професията си, а не е обяснителна записка.
Постоянното утежняване на документацията по един проект все повече измества фокуса и същността на нашата работа и я превръща в една канцелария за попълване на бланки и обяснеснения...само на КАБ не се бяхме обяснявали до сега.

Яна Борисова (2026-01-05)

#139

Удостоверението е абсурдно.
Аз лично нямам компютър и не мога да чертая на него и няма как да генерирам всеки път такова, за всеки проект. Интернета постоянно прекъсва където проектирам и няма как да разпечатвам за всеки проект индивидуално.

Боян Янкулов (2026-01-05)

#143

смятам всичко описано в нея за основателно!

Светослав Арсов (2026-01-05)

#145

Намирам взетото решениена на УС за незаконосъобразно и крайно непродуктивно.

Десислава Йовчева (2026-01-05)

#147

Работя по проекти, съдържащи класифицирана информация с ниво "Поверително" или "Секретно". Как се очаква да попълвам каквато и да е чувствителна информация в бланката ми за ППП? И как следва да предам проекта без такава бланка? При вас ли /КАБ/ да пратя след това ДАНС за да ви поразпитат с какво право изисквате такава информация и защо аз трябва да наруша Закона за защита на класифицираната информация за да угодя на незаконните прищевки на някакви хора?

Ива Несторова (2026-01-05)

#153

Кой разпореди това безобразие?

Георги Маринов (2026-01-05)

#159

Решението на КАБ е взето без да бъде обсъдено с мен като член на КАБ. Създава трудности при практикуване на професията. След като имам диплома за архитект смятам че не е редно да се ограничава правото ми да практикувам професията си на базата на взети решения от КАБ. Изпадаме в парадокса че удостоверението на КАБ е по-важно от дипломата от университета

Благовест Цонев (2026-01-05)

#162

Правоспособността е придобито право. Не може да се злоупотребява с удостоверяването на това право, независимо колко добри намерения стоят зад това. Отделно от това регистърът на правоспособни архитекти е публичен и изискването за удостоверяването му с хартиено удостоверение е не само излишно, но и незаконно.

Васил Вълев (2026-01-05)

#179

съм съглсен с така формулираното възражение!

Тихомир Петров (2026-01-05)

#181

Смятам, че въведените промени са незаконосъобразни!Липсват точни и ясни мотиви за направените промени!

Деница Душкова (2026-01-05)

#182

КАБ няма правото да се меси в сделките на архитекти с техните клиенти , тъй като не е страна в отношенията. КАБ не носи отговорност за проектите ни , това е наша работа. Тогава с какво право ни се бъркат в работите? Искат да крадат клиенти ли? Или да правят мръсно и да пращат на НАП неудобните?

Иван Георгиев (2026-01-05)

#183

Не е нормално вместо да се редуцура обема на ненужна бюрокращина, тя да се увеличава.

Христина Христова (2026-01-05)

#184

Подписвам, защото не съм съгласна с взетите решения.

Светлана Стоянова (2026-01-05)

#187

Решението на УС е в нарушение на ЗКАИИП. ОС на КАБ не може да приема незаконосъобразни решения.

Владимир Милков (2026-01-05)

#191

Не стига , че КАБ ме дере по 300 лв. всяка година за един печат, ами даже се опитва да ми пречи да ги изкарам.

Иван Дучев (2026-01-05)



Платена реклама

Peticiq.com ще рекламира тази петиция пред 3000 души.

Научете повече...