Възражение относно въведения нов формат на удостоверенията за проектантска правоспособност на архитектите в България
Коментари
#810
Смятам ,че е безмисленоТони Кънчев (2026-01-06)
#816
Категорично несъгласие с новия формат, прекалено много неизяснени аспекти и допълнително утежняване на администрирането на проектите.Боряна Костова (2026-01-06)
#827
Е идиотскоИвайло Стефанов (2026-01-06)
#835
Не съм съгласнаМария Докторова (2026-01-06)
#849
На първо място защото ме е срам. От това че организацията която трябва да работи за подобряване на средата ,създава затруднения за прилагане на професията ни.Считам че един мандат следва да започва с сериозен план за работа в определени направления и поставяне на ясни цели и резултати.Ако това е тяхната реформа се опасявам че само отмяната на това недоразумение ще е крайно недостатъчна.
Николай Колев (2026-01-06)
#867
Не смятам, че тази промяна решава даден казус, проблем. Напротив-прави още по-тромав процеса за цялостното проектиране по един или друг начин.Aleksandra Gercheva (2026-01-07)
#874
Бюрокрацията няма край ! Няма лице ,няма с кой да говориш.Увеличава се задълженията ни ! Няма кой да изпълнява безкрайните постоянно нарастващи задължения.Трябва да се намалява бюрократизацията,А не да се увеличава. Отношението бюрокрация - творческо време се увеличава ,
Не се облекчава нашата работа.Даже се проверява дали съм човек !
Daniel Simeonov (2026-01-07)
#876
Подписвам, защото не съм съгласен с новите правила. Не искам да бъда следен!Тодор Георгиев (2026-01-07)
#882
Подписвам, защото все пак архитектурата като изкуство ... ако го приемаме че е такова ... не следва да бъде приравнявано с продаването на бензин по бензиностанциите и свързано денонощно с нечий сървър. Ами ако Съюза на художниците приложат същото ... трябва преди да седне пред някоя нова картина или скулптора ... Човекът да иска отделно удостоверение !!!Ами ако искаме да участваме в някой Конкурс с тайно оценяване ... Целия свят ще знае за това !!!
НЕЩОТО НЕ Е ДООБМИСЛЕНО ИЗНАЧАЛНО !!!!!
Борис Лазарков (2026-01-07)
#883
Противоречие с действащата нормативна уредбаВасил Василев (2026-01-07)
#887
Сългласен съм с описаното във Възражението.Дпълнително:
1. Какво се случва когато нямаме достъп до интернет или сайта не функционира по технически причини в момента на необоходимост на генериране на конкретна правоспособност по въведения нов формат?
2. В много населени места в страната няма приета КК. Какво следва да се запише тогава в категория "идентификатор"?
3. Във въвдения формат има много категории, които са незадължителни за попълване. Какъв е смисъла от тях, ако пиемем, че не се попълнят или останат "друго"
4. Катогорично съм против допълнителното и безмислено усложняване на ежедневния живот на практикуващите архитекти, без ясна обосновка, обсъждане и крайни цели на предлаганите промени, които са защитени с твърда логика.
Емил Василев (2026-01-07)
#888
Не съм съгласен с това не правомерно увеличаване на бюрократичните ни задължния. Замете със промяна и пълна преработка на ЗУТ , както и създаване на на ПРАВИЛНИК за ПРИЛОЖЕНИЕ на ЗУТ и наредба нонер 7 както и възражения за пожарния правилникантоан богданов (2026-01-07)
#890
Считам, че е неправомерно наложено изискването, за мен трябва да отпадне въвеждането на допълнителна информация към в Удостоверението за ППВасил Сотиров (2026-01-07)
#892
Съм съгласен с възражението!Недко Георгиев (2026-01-07)
#893
Има липса на публичност и прозрачност.Гергана Петрова (2026-01-07)
#896
Колегите не сме Овце, а Архитекти!И нека КАБ да не ни делегира само задължения без никакви ПРАВА!
Даниела Генова (2026-01-07)
#902
Промените и изиканите данни в удостоверението са противоконституционни !Иво Скоклев (2026-01-07)
#910
Подкрепям петицията.Не съм съгласен с:
- налагането на ограничения в практикуването на професията;
- въвеждане на допълнителна административна тежест;
- Камарата се превръща в пречка на професионалната общност.
Във връзка с наложеното ограничение, което е в разрез с Чл.5, т.1 от ЗКАИИП "защитава професионалните им права и интереси", настоявам да се изиска свикването извънредно Общо събрание с единствена точка - Вот на недоверие на настоящото ръководство. Мотив - налагане на самоуправство и непрозрачност в дейността.
Борислав Дачев (2026-01-07)
#914
Излишна бюрокрация и допълнителна загуба на време. Как да изпратя удостоверение за ППП на управителя на фирмата за стротелен надзор, в която съм член, за да удостоверя, че съм си платил таксата за ППП за 2026г.? Какъв обект да напиша, като в момента нямам такъв?Валентин Тонев (2026-01-07)
#915
Член съм на УС и бях против. Опитах се да обясня на УС, че това не е нужно на никой и че ще настане хаос , но никой не ме чуПетър Червеняшки (2026-01-07)
#916
СрамотаИлиян Парашкевов (2026-01-07)
#925
Не подкрепямБистра Попова (2026-01-07)
#926
не съм съгласен с нововъведениятаВладислав Горолов (2026-01-07)
#936
Глупаво и нелепо решение - пълен АБСУРД!Соника Дертлийска (2026-01-07)
#943
Не е законосъобразноМария Божанова (2026-01-07)
#958
Смятам, че не е в правото си, ръководството на КАБ да контролира членовете, с кого и за какво сключва професионален договор. И без това, досега не съм видял практическа помощ за нещо. Дори и представителната функция е спорна!Венелин Симидчиев (2026-01-07)
#961
Ненужно , необмислено, бюрократичо, подмолно ново удостоверение , което не подкрепям, веднага да се отмени!Стела Банкова (2026-01-07)
#964
Формата е нескопосанНе отчита основните херектеристики на паркове и зелени площи в проектанския процес
Не отчета изискванията за фитосанитарни оценки на дърветата като самостоятелен документ към ПУП и ИП
Не отчита възможността за издаване на становища - че проекта не се променя в процедурите в ИП когато е превят изменения в проекта
Изисква получаване на съгласие от Възложителя за публикуване на данните му
Отнема време и ресурси
Галина Стоянова (2026-01-07)
#969
Не съм съгласна с упражняването на контрол от страна на институция, която не осигурява реална защита, подкрепа или представителство на моята професионална позиция и на условията, при които упражнявам архитектурната си дейност. Считам, че Камарата на архитектите следва да изпълнява преди всичко своята основна функция – да защитава професионалните права, независимостта и интересите на архитектите, а не да въвежда механизми за контрол, които не са ясно обосновани, нито съгласувани с членовете ѝ.Пламена Коева-Орешкова (2026-01-07)
#972
Излишна бюрокрация, липса на конфиденциалност, и опасност за злоупотреби, включително кражба на възложители и разчистване на сметки. А трябва преди всичко да защитават нашия интерес , освен това тактически изчакаха да внесем членския внос и малко преди празниците да го сервират,. Не ви е срам. Това е диктатура.!Снежа Георгиева (2026-01-07)
#979
По отношение на конкретното Решение на УС на КАБ от м.ноември 2025 за Нов образец на Удостоверение за ПП : то е нищожно поради сериозно противоречие със закона (чл.7, чл.14 и сл. от ЗКАИИП) и липса на компетентност (не е в правомощията на УС на КАБ).Изискването за „проектантска правоспособност” трябва да отпадне изцяло от закона, като противоконституционно, дискриминационно (към младите колеги), както и противоречащо на демократичните принципи. То е в разрез с конституционните права на труд и избор на професия.
Така например, при лекарите няма такова изискване! Всеки дипломирал се лекар започва да работи като лекар и да отговаря с действията си за живота и здравето на пациента (давам този пример, защото професията е високо отговорна и няма възможност за корекция на грешки) . КАБ не може да стои по-високо от Държавната изпитна комисия и да създава изкуствена цедка за разпределяне пазара на проектиране, чрез въвеждане на „лицензионен режим за правоспособност”.
Отдавна някои „външни сили” търсят начин да контролират договорите на архитектите и да им стават счетоводители, одитори или съдружници.
Единствено трябва да остане ограничението за главните архитекти по отношение обхвата на проектиране извън общината за която отговарят, за да няма корупция.
Веднага след началото на "Демокрацията" младите дипломирани архитекти започваха работа като архитекти без никакви ограничения – ако желаеш си отваряш фирма, ако ли не - работиш като „свободна професия”. Така беше и в епохата на социализма, но тогава имаше проектантски организации с петилетни планове.
Всяко излишно ограничение и усложнение има за ефект да дистанцира и прогони младите в чужбина.
Нека свободният пазар да отсява амбициозните, умните и способните - нали това бяха идеите на „демокрацията”!!!.
Колеги, няма да стане с петиция.Трябва да се направят промени в закона.
Стефка К.-Василева
архитект и юрист
PS:
Моля, да се оповести официално Решението на УС на КАБ на сайта на КАБ.
Непряка информация за решението на УС е достъпна на сайта на РК София област -РЕШЕНИЯ НА УС НА КАБ от м.ноември 2025
НОВ ОБРАЗЕЦ НА УДОСТОВЕРЕНИЕ ЗА ПП , линк : ...//kab-so com/archives/20562
Стефка Керелова-Василева (2026-01-07)
#981
Подкрепям възражението! Незаконосъобразно решение на УС на КАБ, което следва да се отмени. Вместо да се предприемат компетентни действия по урегулиране на нормативната уредба и облекчаване на проектантския процес, КАБ въвежда допълнителни рестрикции на членовете си.Анна Младенова (2026-01-07)
#982
Съгласна съм с мотивите в гореизложената петиция.Люблена Пунчева (2026-01-07)
#984
Категорично не съм съгласен с решението на УС на КАБ, което считам за прието извън неговите правомощия. То не е обсъдено с членовете на Камарата, не е публично мотивирано и въвежда нови условия за упражняване на професията в противоречие със закона и устава.Анани Янков (2026-01-07)
#986
Този модел не улеснява работата на архитекта. Ставаме писари. Удостоверението е индивидуален документ, който се прилага където е необходимо - не само в проектитеМария Джамбова (2026-01-07)
#988
Съгласен съм с възражението. Не желая да ме затрудняват, и то - колеги!! с допълнителни напълно излишни изисквания!Румен Паскалев (2026-01-07)
#990
Възмутително е!Юлия Райчева (2026-01-07)
#992
станаха много проверяващитеЯсен Павлов (2026-01-07)
#997
Подписвам със забележки: Проектантската правоспособност е присъщо качество, придобито чрез образование, обучение и практика. Това е доказано и утвърдено състояние на личността на архитекта – негова способност, а не "основно професионално право".КАБ е създадена на най-първо място, преди всичко друго останало, за да пази обществото, хората, юридическите лица и клиенти от недобросъвестността, некомпетентността, неумението, некадърността, невменяемостта, негодността, вредителството и глупостта на архитектите.
Тодор Обрешков (2026-01-07)