ПЕТИЦИЯ ПРОТИВ връчването на присъдената Голямата Славейкова награда за лирика за 2025 г.
Коментари
#2
Защото и стихотворението и решението на журито граничи с абсурда! Класирането на това ,не знам и аз как да го нарека, може би свободно съчинение на първо място е гавра с паметта на баща и син Славейкови и срам за Трявна!!Георги Пенчев (Трявна, 2025-06-04)
#6
Творбата, отличена на първо място няма нищо общо с поезията!Кремена Маркова (Велико Търново, 2025-06-04)
#7
Като един от авторите на Петицията, съм изказала всичко, което мисля и смятам по темата... Да бъдем будни и отговорни!Галина Иванова (Трявна, 2025-06-04)
#9
Споделям всеки ред от изложението в Петицията! Крайно време е, конкурсът за ЛИРИЧЕСКО стихотворение на името на Петко и Пенчо Славейкови да бъде издигнат на висотата на Славейковото творчество, будейки чувства, мисли, вълнения и наслада чрез вербалния, красив, книжовен изказ на българската реч!ГЕРГАНА ШАРЛАНДЖИЕВА (ТРЯВНА, 2025-06-04)
#14
Не твърдя, че потенциалния победител в конкурса трябва да е “класическо” или “остаряло” като стил стихотворение - напротив, нека бъде съвременно, нека изразява отрицателна гледна точка към отминал режим, нека има личното мнение на автора, но конкретно това “нещо” е пълна подигравка не само с паметта на Славейкови, с конкурса, а и със стихоплетството. Отначало помислих, че журито са се пошегували, с цел провокация…Марин Маринов (Трявна, 2025-06-04)
#17
Подкрепям инициаторите!Георги Радулов (Пловдив, 2025-06-04)
#22
Не съм съгласна с решението на журитоТаня Лафчиева (Трявна, 2025-06-04)
#23
Подписвам се, защото не смятам ,че точно това е произведението достойно за тази награда!Петя Пенчева Златева (Трявна, 2025-06-04)
#24
Подписвам , защото се срамувам от избора на журито.Ниделина Кънчева (Трявна, 2025-06-04)
#29
Не приемам, че произведението спечелило първа награда има стойност, покрива критериите и носи духа на наследството на син и баща Славейкови!Лила Колева (Трявна, 2025-06-04)
#34
Смятам, че представения от авторката текст не съответства на условията на конкурса. Колкото и да сме освободени в мисълта си, този текст не предизвиква естетическо въздействие и не създаде повод за размисъл.Росица Димитрова (София, 2025-06-04)
#36
Като представител на демократичната общност съм много чувствителна към:- спазване на законите (регламентите)
- правото на изразяване на собствено аргументирано мнение.
Вече няколко дни не само че не утихва, но и се увеличава емоционалната и същевременно аргументирана реакция на голяма част от литературната общност и на много читатели от присъдената Славейкова награда 2025.
Аз се вълнувам може би и повече, предвид на каузата ми за съхраняване и популяризиране на литературното наследство на Петко Славейков и на националната културна ценност „Изворът на Белоногата“.
По този повод, и в контекста на моята чувствителност, за която писах по-горе, изпратих сигнал до Община Трявна за нарушен регламент на конкурса. Също така и изразявам своето мнение за петицията на тревненци – чест и почитания за тези хора – като аргументите ми за подкрепа и съответно за несъгласие с присъдената Славейкова награда на лично непозната за мен дама са изцяло литературни.
Няколко литературни аргумента за неприемане на този текст, който не е стихотворение:
1. Липса на лиричност и емоционална дълбочина. Като цяло получаваме фрагменти от биография, не вътрешен свят.
2. Формален хаос и претенциозност. Структурата е разпокъсана и на места изглежда повече като чернова или бележки за роман, отколкото като завършено стихотворение.
И разбира се, че поезията не трябва да е лесна, но когато неяснотата изпреварва смисъла, се губи литературната комуникация.
3. Изкуствено насложени мотиви
4. Липса на ритъм и поетичен език. Текстът не притежава поетичен ритъм или мелодика – не става дума за рими, а за вътрешна музикалност.
Признавам идеята на авторката: опит да се вплете лична, семейна и историческа памет в едно „поетично“ пространство. Но в текста липсва лиричен глас, той разчита прекалено на „позата на дълбочина“, без да я изживява.
Нямам нищо против експерименталната поезия. И съм абсолютно наясно, че отличаването на този опит за литературен хаос е търсен шум, който да наложи определени културни политики. Само че този път литературната общност не си замълча (тя, предполагам, трябваше да приеме и да венцехвали), а тревненци се оказаха горди балканци.
Та за експерименталната поезия – нека да намери своя рупор. Но е хубаво в конкурс на името на Петко и Пенчо Славейкови участниците да се стремят да стъпят на плещите на класиците, за да намерят опора и сила, а не тъпчат по главите им.
Светлана Николова (Харманли, 2025-06-04)
#38
Подписвам, защото е обидно И за почитателите на поезията. Не само за истинските творци. Не може да се награждават творби достойни единствено за личният дневник на автора.Вера Драмова (Село Планиница, 2025-06-04)
#39
Не е редно посредствеността да се обкичва с медали!Надя Колева (Габрово, 2025-06-04)
#42
Вярвам, че ще опазим българските културни ценности.Петя Божкова (Трявна, 2025-06-04)
#48
Въпросната творба не е поезия! Мъртъв дядо не може да нахрани жива внучка!Елена Медведева (Трявна, 2025-06-04)
#56
Споделям изразеното в петициятаКатя Рашева (Трявна, 2025-06-04)
#57
Смятам, че с този избор за престижната Славейкова награда за поезия, се дискредитира имиджа не само на конкурса, но и на Трявна!Десислава Недялкова (Трявна, 2025-06-04)
#60
Подкрепям аргументите, породили тази петиция.Огнян Аладжов (София, 2025-06-04)
#61
Подписвам защото това не е поезия, а нещо като нищо, което в никакъв случай не заслужава Славейковата награда!Савина Цонева (Габрово, 2025-06-04)
#62
За да запазим нивото на конкурса!Станимир Чуков (Трявна, 2025-06-04)
#68
Подписвам, защото съм в потрес от това "стихотворение". За мен, поезията трябва да звучи красиво и разбираемо за всеки. Връчването на каквато и да е награда на това "произведение" би означавало позор и обида не само за всички тревненци, а и към паметта на баща и син Славейкови.Анка Йорданова (Трявна, 2025-06-04)
#74
Подписвам, защото са нарушени правилата и регламента на конкурса.Въпросната “творба” е над максималния брой стихове и не отговаря на темата за лирическо стихотворение.
Елена Дафова (Варна, 2025-06-04)
#78
Подкрепям изцяло Петицията!Димитър Черняев (София, 2025-06-04)
#79
авторката не заслужава такава престижна наградаТотка Златева (Габрово, Габрово, 2025-06-04)
#85
Подписвам, защото това не е поезия. Смятам, че произведенията, класирани на първо и второ място са подигравка с хората, които обичат красотата и богатството на българския език.Любомир Попов (Габрово, 2025-06-04)
#86
Защото не се съгласявам с качеството на награденото произведение. То е плод не на талант, а на графомания.петър михайлов (София, 2025-06-04)
#87
Съм участник в конкурсаЛилия Георгиева (София, 2025-06-04)
#91
Награденото стихотворение дори не е поезия! Да не говорим за лирика.Кольо Колев (Бургас, 2025-06-04)
#92
Творбата няма стойностДимитрина Желязкова Лимберова (Раднево, 2025-06-04)
#94
Скандално е!Васил Венински (Смолян, 2025-06-04)
#96
Няма такава държаваТихомир Колив (Плачковцш, 2025-06-04)
#98
Не бива да се допуска подигравка с поезията и името на Славейков!Вероника Иванова (Варна, 2025-06-04)
#99
Абсурдно....Няма никаква стойност!Кремена Кънчева (Трявна, 2025-06-04)
#104
Против съмДаяна Фреиди (София, 2025-06-04)
#107
Светослав ИвановСветослав Иванов (Трявна, 2025-06-04)
#111
Нарушен е не само регламентът на конкурса, но и въпросната творба е твърде далеч от дефиницията за литературна творба, камо ли от ранга на Златните стихотворения на българската литература, които този конкурс претендира да излъчва и награждава всяка година.Цонка Христова (Дряново, 2025-06-04)
#112
Творчеството на Славейкови съчетава висока литературна стойност с достъпност и емоционалност. Ексцентричността е в устоите на свободната мисъл, която двамата симворилизират, но и тя следва да е с мяра, до колкото лириката не бива да се губи в конкурс за лирично произведение. Съмненията за намеса на ИИ в създаването на творбата също следва да бъдат оценени и може би - отразени в статута на конкурса. Нови времена настъпват, както казва действащия кмет.Боян Грозев (ТРЯВНА, 2025-06-04)
#113
Не смятам, че въпросното "произведение" има достойнства, заслужаващи, каквато и да е награда,, и опорочава името на Славейкови.Диян Павлов (Плевен, 2025-06-04)
#117
Смятам,че тази награда трябва да бъде връчена на по-стойностна творба ,а не на подобни хаотични писаници (драсканици)!!!Цанко Петков (Трявна, 2025-06-04)
#122
Вертикалната проза не може да бъде поезия. Абсолютно незаслужено първо място.Емин Реджеб (Кърджали, 2025-06-04)
#125
Като много четящ поезия човек, категорично смятам, че награденото с Голямата Славейкова награда "стихотворение" е подигравка с поезията и с нейните почитатели. Очеизвадната липса на смисъл, дух и умения не може да се компенсира дори и с вмъкнатите претенциозно знаци. По-тъжното е, че вниманието върху подобни нескопосани безсмислени измишльотини ще поощри създаването и на други такива. Искрено се надявам, че не това е целта на конкурса. Подкрепям изцяло предложението това... "нещо" да НЕ бъде награждавано.Левена Филчева (София, 2025-06-04)
#126
Срам и позор е да се даде тази награда на такава безличност!!! Повтаря се случаят "Чухов". Срам е за всеки български град!Марин Маринов (Севлиево, 2025-06-04)
#129
Има моменти, когато по-доблестно е една награда да не бъде връчена, а журито да се опита да преразгледа решението си. Кметът може да обедини мнението на двете страни, да намери вариант за опазване на престижа на конкурса и да се преосмисли какво е направило точно този избор съмнителен.Подкрепям исканията от петицията.
Елена Начева Колева (Трявна, 2025-06-04)
#130
Не съм съгласна този велик поет,син на Петко Славейков, предложен за Нобелова награда да бъде използван за похвала на това стихотворение,иронизиращо българското ни минало,пред което трябва да се прекланяме.Дора Ненова (Плевен, 2025-06-04)
#135
Смятам, че наградите са неправилно раздадени! Това е най- мекият ми вариант на изказване!Боряна Романо (София, 2025-06-04)
#137
Подписвам, защото съм възмутен !!!Иван Стефанов (Плевен, 2025-06-04)
#138
Това,, стихотворение,, е гавра с името на Славейков. Показва пълна липса на вкус от страна на журито. И накрая, това жури е оценил споменавато на Белене и Москвича... Срам за поезията.Латинка Минкова (Сливен, 2025-06-04)
#142
Напълно подкрепям.Класираното на първо мядто стихотворение е обида към останалите 307 творби!
Илияна РУСЕВА (София, 2025-06-04)
#152
Според мен това така наречено "стихотворение" не е нито лирика,нито се вписва с представите ми за Славейкова награда.Магдалена Петрова (Трявна, 2025-06-04)
#156
Това не е поезия.Теменуга Цонева (Габрово, 2025-06-04)
#159
SiNiko Geramides (STRANICA, 2025-06-04)
#162
Аз не съм от света на автора, написал това "нещо", което не се чете, няма посока, няма начало, няма край!?!?!?!Ана Цанева (Трявна, 2025-06-04)
#163
Това не е поезия. Това е АНТИпоезия. Няма нищо общо не само със Славейкови - няма нищо общо с високото слово, с естетиката, с изкуството, с прекрасните традиции на българската литература, с духовността… А това със скобите, сърпа и чука… Дъно!… “Политкоректно”, при това! Срам и позор, подигравка със светлите идеи на конкурса и с всички достойни творци, печелили наградата през годините!Весела Томова (Плевен, 2025-06-04)
#165
Това е всичко друго, но не и поезия! Обидно е!Анелия Караиванова (Плевен, 2025-06-04)
#167
Произведението, на което е присъдена Славейковата награда, не притежава литературни качества и не е плод на поетичен талант, умения и нагласи.Рашел Леви (София, 2025-06-04)
#172
Подигравка с Трявна, тревненския дух и традиции!Петя Денева (Трявна, 2025-06-04)
#173
Не съм съгласен с присъденото от журито първенство. Не приемам, че не са опорочени правилата за анонимност, когато печелившето произведение е пълно с достатъчно подсказващи чие е символи. Мога да пиша поне още час ...Иван Даш (Трявна, 2025-06-04)
#180
Подписвам, защото не съм съгласна да се връчва Славейкова награда, която не съответства на духа на Трявна. Да си модерен, не означава да си неразбираем.Славейкови не заслужават връчването на награда за подобни творби да носи тяхното име.
Ирина Димитрова (Трявна, 2025-06-04)
#186
Подписвам петицията, защото наградената работа не съответства на регламента и е в разрез с духа на конкурса.Светлана Христова (София, 2025-06-04)
#191
Съгласна съм с авторите на петицията и не приемам, че с престижната Славейкова награда трябва да бъде удостоено това "произведение", което по-скоро ми прилича на експеримент.Наташа Кирякова (Харманли, 2025-06-04)