Против дискриминацията над българските ученици!


Гост

/ #454

2016-10-27 09:15

„Който сее ветрове, ще жъне бури“ или как министърът на образованието Меглена Кунева заплаши недоволните от ромските стипендии.

Уважаема госпожо Кунева,

Да започнем с Конституцията на Република България. Чл.6 „Всички хора (деца) се раждат свободни и равни по достойнство и права. Всички граждани са равни пред закона. Не се допускат никакви ОГРАНИЧЕНИЯ на правата или ПРИВИЛЕГИИ, основани на раса, народност, етническа принадлежност, пол, произход, религия, образование, убеждения, политическа принадлежност, лично и обществено положение или имуществено състояние! Имахте неубедителност в опита Ви да защитите тезата си, че децата получават стипендии за „успех“. Думата „успех“ означава да си постигнал задоволителен и окуражителен резултат. Как изобщо може да намирате място на думата „успех“ до оценка 3.50?

Повече от половин България се опитва да Ви обясни дни наред, че този частен ромски фонд има свободната воля да раздава парите си, където реши, но извън пределите на министерството на образованието. След като е толкова загрижен за стипендиите на тези 700 деца, има основание да раздаде по 30 евро от парите си персонално на ромите, според критериите, че са с „успех“. Имат свобода да връчат парите си лично на всяко едно дете от малцинствата на един празничен форум например. Издиша опитът Ви да ни убедите, че тези ромски деца, които вече са 9 и 10 клас, трябва да бъдат подпомогнати, за да се справят с редица трудности, изброени лично в ефир от Вас. Трудности, разбира се, с които се бори всяко българско дете още от първи клас в училище, независимо дали е ромче, българче, арменче или марсианче. Как ще ни убедите, госпожо чиновник, че деца в 9 и 10 клас имат проблеми с българския език? Какво са правили досега в българското училище и как са стигнали изобщо до 9 и 10 клас, след като не знаят задължителния официален език в Република България. И все пак, ако не знаят езика, на какъв език е провеждано обучението им в българското училище и бихте ли ми посочили в кои български училища се практикува ромската писменост и можете ли да ни посочите кой от министерството на образованието познава добре ромската азбука?

Та, докато се оправдавате по медиите и докато не виждате, и не чувате какъв грандиозен скандал сътворихте, искам да уточня, че просветното ведомство би трябвало да се самосезира незабавно и да провери истинността на дипломите на всички завършили роми през последното десетилетие. Много ми е трудно да приема, че хора, които не ползват българския език, но учат в българско училище, са достигнали до ниво 9 и 10 клас по неясни пътища и критерии, и то именно ползвайки единствено майчиния си език. Не е допустимо в 21 век изобщо да си позволяваме да говорим за „майчин и бащин език“, след като по цял свят в цивилизованите държави, в официалните институции, безкомпромисно се използва официалният език на съответната държава!

Искам да насоча вниманието Ви към дискриминационния Ви подход към българските деца, като се опитвате да галите с перо онези, които са имали предостатъчно време и чрез родителите си, и чрез семейството си, и чрез времето в училището да придобият набор от знания и умения, за да не стават още по – унизени от избора Ви да внедрите в нашето министерство Вашата недомислена и недогледана програма. След като това не е социална стипендия, както изтъкнахте многократно, а е стипендия за „успех“, всички останали Ваши аргументи издишат като спукана гума на магистрален път, осеян с дупки. След като упорито подчертавате, че стипендията не е социална и не подкрепя социалното неравенство на децата, а стимулира ромчетата за „успех“, които не владеят български, вероятно не могат и да си напишат името на български език, то тогава оправданията Ви за това, какви са условията на живот на българските семейства и на ромските са покъртително непригодни за изграждане на архитектурата на Вашата телевизионна защита.

Посочихте, че родителите на ромските деца не знаят български език? Та питам аз?! Може ли един човек да е на 40, 50 или 60 години, да е учил в българско училище, да се ползва с лекота от всички 16 вида социални помощи, стоейки встрани от трудовия пазар, да има правото да гласува и да прави информиран избор за бъдещето на България, да живее от данъците на трудещия се българин, да ползва благата на държавата, да консумира придобивки, предоставени от работещия данъкоплатец, и изобщо да си позволява оправданието, че не е научил за половин век българския език?

Уточнението Ви, че ромското семейство нямало книги в дома си, също е брутална изцепка, към която не мога да остана безразлична. Тези 30, 40, 50, 60-годишни родители толкова ли не намериха възможност от социалните помощи да заделят само 100 лева през всичките тези 20 години на интеграция и да закупят някоя и друга книжка за децата си? А ромските програми? Десетилетия на включването, на изключването, на социализирането, на асоциирането, що пари се изляха от джоба на българския данъкоплатец, та едно вестниче или поне една книжка не останаха като резултат от тези програми, госпожо Кунева? Все пак и библиотеките, и читалните към тях, са с отворени врати за всеки и не късат билетчета за вход по етнос. Изказването Ви, че ромчетата се „борели против средата“ е повече от точен прицел в десетката. Разбира се, че се борят с нещо, което не желаят и за тях интеграцията е насилствен акт, който отхвърлят поради културни, епохални, цивилизационни и ментални различия. А тези, които искат да успяват, просто не се оправдават, защото стартът им в учебния процес е толкова равнопоставен, колкото за всяко българско дете. За деца, които вече са в гимназиален етап не можем да говорим за начало, защото те отдавна са на финалната права на своето обучение!

И понеже имах възможността да изразя позицията си в национален ефир преди дни, ще разясня това, което на Вас Ви убягва, а именно. Всички български деца, независимо от етническия им произход са български деца. Тоест в личните карти на техните родители пише, че са български граждани. Та тези български деца тръгват на училище още от първи клас при абсолютно равни условия, обучавани с едни и същи образователни програми и еднакви подходи. Тези деца – българи, роми, марсианци, са нашите български деца. Те пристъпват прага на българското училище, за да седнат на еднаквите чинове и еквивалентни условия в стаята на първите класове, с раници на гърба си и с безплатните учебници, подарени от българския данъкоплатец. Тези деца още от първия миг при влизането в българското училище – българи и роми, са абсолютно равни и с равни начала. Оттам насетне, това че някои отпадат поради нежелание да се обучават или лоши резултати и слаби оценки, не е виновен нито българският народ, че да го наказвате със стипендии за богопомазани, а е виновно сивото вещество, което се раздава на всеки според заслугите и се развива на всеки според желанието и мотивацията.

Разберете децата с раничките пред училището тръгват от първото стъпало при равен старт, какво се е случвало преди това с тяхното обучение е отговорност на семейството и на социалната система, но не и на образователната. Опитвате се да изземвате функциите на социалното министерство и да ги включвате в задълженията Ви на министър, които не Ви се полагат. Изключително слаби аргументи са Ви стъкмили от МОН и дете със стипендия при оценка 3.50 можеше да направи нещо по – добро за Вас, уверявам Ви. Осъзнайте вулгарното си намерение да се разполагате с парите от данъци на българина и да ги насочвате в посока, която не е рентабилна за българския народ. Досега половин България Ви призовава да се осъзнаете, скоро ще Ви призове и целокупният народ.

Вие давате вреден пример за образователна демотивация на българския ученик. Колкото по-неграмотен, и колкото по-слаб „успех“ има гимназистът, толкова по-щедра е паричната награда. Уточнявам, че етническото разделение и расовата дискриминация идват от Вас, от идеолозите на проекта. Как ще обясните думите Ви, че ромчето се „борело“ да стигне до 9 клас? Че каква друга работа има освен да се бори, да се учи и да успява. Нима детето на съседката, която сама гледа детето си, ходи на работа, не лежи на социални помощи, изпитва трудност да закупува учебници, лишава го от джобни и не разполага с възможности, не се бори? С какво това ромче „борец“, което по Вашите думи се „бори със средата“ е по-ценно, по-важно и по-специално от другото българско дете, чиято майка живее при изключително трудни условия и прекарва по 16 часа на работа, за да гледа семейството си и семейството на това ромче, което препитава със социални помощи. Дайте, ако искате, да им назначим и по един социален асистент с пари от джоба ни, за да им държи ръката, да им баем против уплах, уроки и паник атаки. Нали именно в разговора си пред Хекимян казахте, че училището не било остров на защита. Оставете ги да се развиват в нормална среда и да се водят по успешните, динамичните и прогресивните деца, не им давайте финансови патерици.

Не развращавайте ромите, защото те и без това живеят по-добре от работещите българи, турци, арменци, евреи и всички други етноси, които не налагат неграмотността си на околните, не превръщат невежеството в етикет на преклонение и средство за препитание, а се образоват и работят. Това е арогантна дискриминация към учениците, полагащи старание в усвояването на знания и постигащи отлични резултати. Вие принизихте тотално авторитета на българското образование. Децата, които не получават от стипендиите за богоизбраните ще Ви презират за това, че ги делите по етнос и, че се пришивате към интересите на частни фондове с неясни намерения и цели. Не е далеч времето, в което просветното ведомство ще бъде премиенувано на министерство на лъжата, ограничението на децата и националното предателство.

Не разбрах от Вас за какво ще похарчат децата тези пари, ясен отговор пред журналиста не дадохте. Разберете, че парите няма как да подобрят образованието на тройкаджиите. Те или искат или не искат да учат. В случай, че постигат успех 5.50 няма причини да не получат стипендия. Поощряването с пари обаче никога не е било възпитателно! Раздавайте квалификационни курсове, обучение по чужди езици, барем най-накрая научат този български език, както и всякакви други образователни занимания, равностойни на отделените за това финансови средства, с благословията на народа. Ориентирайте ги професионално, като виждате, че от тях малцина могат да станат висшисти и цяла мъка е да ги тикате да минат едно ниво по-нагоре, като забавяте развитието на останалите. Пътища има да се строят, да се прокопава тунелът под Шипка, това е идеална трудова заетост за неуспешните, които ще спестят разхищаването на нашите социални помощи. С принуда образование и интелект не се трупа. Нужни са образователни практики, заредени с морал, а не с прийоми – как да откраднем едни пари от тези, които влачат теглилото. Прекратете това безобразие, вземете си довиждане с колегите от системата на образованието и се захванете с неща, от които разбирате. За българската образователна система присъствието Ви в МОН е пагубно. За жалост ние не сполучихме с Вас. Разберете, че идва време, в което парите, които получавате, няма да са достатъчно условие да се разпореждате с бъдещето на българските деца. Казано е: „Не му давай риба, научи го да лови риба“. Посяхте си сама ветровете, сега ще си пожънете бурите!

Поздрави,
Цвета Кирилова