Geef anderstalige nieuwkomers in het onderwijs een nieuwe kans na corona!

In het basisonderwijs geldt als anderstalige nieuwkomer:

• niet het Nederlands als thuistaal of als moedertaal hebben;
  • onvoldoende de onderwijstaal beheersen om met goed gevolg de lessen te kunnen volgen ;
  • maximaal 9 maanden ingeschreven zijn in een school met het Nederlands als onderwijstaal (de vakantiemaanden juli en augustus worden niet meegerekend);
  • een nieuwkomer zijn, d.w.z. maximaal één jaar ononderbroken in België verblijven.

In het secundair onderwijs geldt als anderstalige nieuwkomer een leerling die:

• op 31 december volgend op de aanvang van het schooljaar enerzijds minstens twaalf jaar en anderzijds geen achttien jaar geworden is;
  • een nieuwkomer zijn, dat wil zeggen maximaal één jaar ononderbroken in België verblijven;
  • niet het Nederlands als thuistaal of moedertaal hebben;
  • onvoldoende de onderwijstaal beheersen om met goed gevolg de lessen te kunnen volgen;
  • maximaal negen maanden ingeschreven zijn (vakantiemaanden juli en augustus niet inbegrepen) in een school met het Nederlands als onderwijstaal.

MAAR!!! De anderstalige nieuwkomers die tussen 1 en 30 september van dit schooljaar werden ingeschreven, hebben niet hun recht op onderwijs kunnen uitoefenen. Door de coronacrisis en het verplicht sluiten van de scholen hebben ze meer dan 10 weken onderricht moeten missen.

Het zijn net deze leerlingen die mee tot de maatschappelijk zwakkeren behoren en waarbij het preteachingverhaal via werkbundels en online les geen adequaat antwoord kon bieden op de grote noden van deze groep.   Deze kinderen zitten nu in hetzelfde schuitje als kinderen die op of na 1 oktober van dit schooljaar werden ingeschreven: zij hebben geen negen maanden les gekregen in het Nederlandstalig onderwijs. De laatste groep – dus ingeschreven op of na 1 oktober – wordt wél opnieuw gerekend als AN. Dit is een grote ongelijkheid in het onderwijsveld!

Het departement verwijst naar de regelgeving en stelt dat leerlingen steeds recht hebben op ondersteuning, maar via de huidige AN-, GAN- en SES-lestijden. Die middelen worden reeds ingezet en uiteraard geven de scholen alle leerlingen de ondersteuning die ze nodig hebben, maar we verlangen van de Vlaamse regering minstens eenzelfde inzet en ondersteuning die ze van de scholen – terecht – eisen.

Er wordt vanaf 1 september 2020 23 miljoen extra geïnvesteerd in het basisonderwijs. Maar die gelden ledigen een jarenlange nood en mogen bijgevolg niet zo maar verschoven worden naar een bijkomende leernood naar aanleiding van de coronacrisis in het onderwijs.

Daarom willen wij dat alle anderstalige nieuwkomers volgend schooljaar opnieuw erkend worden als anderstalige nieuwkomers en zo kunnen genieten van de broodnodige ondersteuning in de vorm van extra lestijden.

Marie-Jeanne Baelmans - directeur VLVO    Свържете се с автора на петицията

С подписването си упълномощавам Marie-Jeanne Baelmans - directeur VLVO да предаде информацията, която предоставям в този формуляр, на лицата, които имат правомощия по този въпрос.

Няма да показваме публично вашия имейл адрес в онлайн среда.